Pages

Friday 9 September 2016

Tazkirah diri

Assalamualaikum..
Semalam sy dikejutkan dengan pemergian anak kawan saya.. Iaitu pengasuh kepada anak saya, Adib..Saya panggil Kak Ju. Anak kak Ju meninggal sebab accident petang khamis. Anak no2. Saya tak berapa kenal anak dia. Tp kak Ju selalu bercerita tentang anak anak dia.. Tak silap saya, anak dia ni belajar di sekolah pondok, tahfiz.. Allahu.. Kagum saya.. Apa lagi yang kita harapkan sebagai ibu apabila anak kita membesar menjadi hafiz dan hafizah.. Tapi Allah lebih sayangkannya.. sempat juga kami ziarah semasa pemergian arwah di kg kak Ju di Padang Rengas, Perak. Semuanya tenang, lancar.. Pagi Jumaat kebumi. Hujan pun turun renyai renyai je.. Selesai solat jenazah di kampung, jenazah di bawa ke sekolahnya untuk solat jenazah bersama kawan-kawan dan guru sekolahnya.. Allah.. Apabila diri kita disayangi, pemergian kita akan ditangisi.. sebak hati melihat keluarga kak ju yang menangisi pemergian arwah..
Kadang diri ini sering terfikir, sungguh mati itu tidak mengenal usia.. Bila2 saja Allah boleh tarik nyawa kita. Semua ini hanya pinjaman. Semua bukan kita punya. Even anak2 kita, keluarga kita bukan kita punya. Semua ini pinjaman dan amanah Allah untuk kita. Sebelum ini pun kawan karib saya semasa di matrik KMPP, Ani, juga telah pergi meninggalkan kami. Ani kawan yang baik. Sungguh banyak kenangan kami bersama.. Pemergian Ani pun satu kejutan di mana tiba tiba kami dapat berita yang Ani kritikal di hospital. Sungguh sedih bila teringat yang sudah lama kami lost contact. Sungguh saya bukan kawan yang baik. Allah ampunkan dosa dosa ku.. Kadang sering terfikir,
adakah cukup bekalan untuk kita bawa ke sana? Betapa banyak dosa-dosa yang telah kita lakukan. Semoga Allah mengampuni semua dosa-dosa saya.. Allah kau berikanlah kepada kami husnul khatimah iaitu pemergian yang terbaik kepada kami.. semoga kami ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman.. Amin..
kepada Kak Ju, saya doakan kak sabar dan redha atas pemergian anak kak..

No comments:

Post a Comment